Yrityksen nykyisten asiakkaiden kokemuksilla on suuri merkitys tuotteiden ja palvelujen ostamista harkitsevalle. Erityisen suureen rooliin kokemukset nousevat kun kyseessä on taloudellisesti merkittävä hankinta. Jukkatalo toivoi asiakaslehteä, joka lujittaisi nykyisiä asiakassuhteita mutta antaisi myös informaatiota ja ideoita Jukkataloa harkitseville.
Talon valmistumisen jälkeen alkaa arkielämä, jossa myös kodin toimivuus punnitaan. Talon rakentamisesta haaveillaan usein pitkään, joten asiakaslehti ideoineen ja kokemuksineen tuntui juuri sopivalta konseptilta jakaa oikeanlaista tietoa pitkälle unelmointimatkalle kohti omaa taloa.
Loimme Asu hyvin -asiakaslehden ja verkkokonseptin saman nimiselle sivulle. Valitsimme erilaisia koteja kuvattavaksi, jotta valikoiman laajuus tulisi hyvin esille. Kyläilyt kodeissa olivat miellyttäviä ja ihmisten onni omasta kodistaan käsin kosketeltavaa. Asukaskohteiden lisäksi lehteen tuli asumiseen ja rakentamiseen liittyviä artikkeleita sekä sokerina pohjalla ruokaohjeita sekä sisustusvinkkejä.
Kun jutut ja kuvat olivat valmiita, lehti taitettiin sitä varten luodun sisältökartan mukaisesti. Taitossa tekstit ja kuvat asettellaan siten, että juttu on helppoa ja miellyttävä lukea ja se luo vastaanottavan mielen lukijalleen. Monet pienetkin seikat vaikuttavat siihen, että saavutetaan miellyttävä ja selkeä lukukokemus.
Lehden rakennetta suunniteltaessa on huomioitava, että lehteä voidaan lukea niin painettuna kuin verkossa. Lehteä voidaan selailla niin etu- kuin takakannesta lähtien, joten rakenteen tulee tukea näitä molempia.
Taitossa huomioidaan jutun luonne; onko kyseessä kuvareportaasi, projektin kuvailu vai historiallinen juttu? Jaetaanko vinkkejä vai onko tarkoitus sukeltaa isompaan kokonaisuuteen? Asetteluilla, typografialla, kuvien rajauksilla, tekstipalstojen koolla ja värien käytöllä autetaan lukijaa hahmottamaan ensin jutun luonne ja sen jälkeen perehtymään juttuun tarkoituksenmukaisella tavalla.
On aina yhtä kiinnostavaa nähdä, miten irralliset elementit, jutut ja kuvat muodostavat taitetussa lehdessä kokonaisuuden ja ehjän tarinan. Asiakaslehti on edelleen oiva väline sitouttaa niin tulevia kuin nykyisiäkin asiakkaita tai yhteistyökumppaneita yrityksen brändiin. Jakamalla arvokasta ja puolueetonta tietoa visuaalisesti miellyttävällä ja jäsentyneellä tavalla, voidaan auttaa lukijaa viettämään mukavia hetkiä yrityksen palveluiden ja tuotteiden parissa.
Laadukas sisältö ja raikas visuaalinen ilme tekevät sisällöstä kiinnostavaa ja sen parissa vietetään mieluusti aikaa. Arvokasta sisältöä jakamalla saat asiakkaasi kiinnostumaan tuotteestasi jo siinä vaiheessa, kun asiakkaan tarve tuotetta tai palvelua kohtaan ei ole edes herännyt. Tämä tuo etumatkaa siihen tilanteeseen, kun ostotarve on olemassa.