Värien voima ja merkitys viestinnässä

Värien rooli viestinnässä on keskeinen. Tässä blogissa tarkastelemme, millaisia merkityksiä eri väreillä on ja kuinka niillä voi parantaa viestinnän tehoa.

Väreillä vaikutetaan voimakkaasti tunteisiin, käyttäytymiseen ja päätöksentekoon. Jokaisella värillä on oma symbolinen merkityksensä ja vaikutuksensa, joka voi vaihdella kulttuureittain.

Vahvan brändin tunnistaa usein värien käytöstä - tai päätöksestä olla käyttämättä värejä. Musta ja valkoinen ovat tehokeinoja siinä, missä punainen ja vihreäkin.

Värien voima koskettaa meitä kaikkia, vaikka siinä on varmasti yksilöiden välisiä eroja, kuinka tietoisia olemme niiden voimasta. OIitpa sitten viestinnän asiakas tai viestinnän tekijä, on tärkeää tiedostaa, millainen voima väreillä on viestinnän tehokeinona.

Siispä, tervetuloa värikouluun – tai värikylpyyn!

Keltainen

Lämpö, valo, ilo, luovuus, toivo, energia, huomio

Keltainen on tehokas väri, jolla voi luoda valoisan ja energisen tunnelman. Keltaisessa on voimaa, joten sitä kannattaa käyttää viestinnässä maltillisesti sillä isoina pintoina väri voi olla liian levoton.

Keltaista voi murtaa oljen, viljan tai kullanväriseksi. Keltaisen eri voimakkuudet ja sävyt tuovat runsaasti erilaisia käyttömahdollisuuksia hillitympäänkin viestintään.

Oranssi

Energia, lämpö, muutos, päättäväisyys, positiivisuus, tehokkuus

Oranssi on voimakas väri, joka stimuloi aivojen toimintaa ja lisää positiivisuutta. Väri on suosittu markkinoinnissa, sillä sen sanotaan lisäävän ostohaluja. Kirkas oranssi voi tuntua isoina pintoina painostavalta ja levottomalta, mutta kohtuullisesti käytettynä se auttaa erottumaan ja innostaa toimimaan. Pehmeät oranssin sävyt ja okran sävyt taas luovat kutsuvan, voimauttavan ja lempeän tunnelman.

Oranssin parina näkee usein käytettävän sen vastaväriä sinistä, joka raikastaa ja viilentää oranssia.

Myös muotoilussa oranssilla on oma vahva paikkansa. Aika monen kodista löytyvät "fiskarsit". Ainakin kirjoittajan silmiin ilmestyy kuva klassikkosaksista oransseine kahvoineen. Postin oranssi lienee myös monille ikoninen väri.

Punainen

Energia, lämpö, muutos, päättäväisyys, positiivisuus, tehokkuus

Kun näet punaista, millaisia mielikuvia se sinussa herättää?

Punainen on viestinnässä kaikkein voimakkain väri. Sen perusväri on aikanaan ollut korvamerkitty vain paloautojen käyttöön, josta on tullut jopa käsite "paloautonpunainen". Punainen on ääripäiden väri, viesti elämästä ja kuolemasta (Punainen Risti) ja vihasta ja rakkaudesta.

Kuten moni muukin väri, punaisen viesti muuttuu kun sitä sekoittaa muihin väreihin. Myös sen määrällä voi vaikuttaa viestin merkitykseen. Valkoiseen taitettu punainen on hempeä ja lempeä.

Korallinpunainen hehkuu ja toimii pikanttina lisänä esim logossa tai viestien huomiokohdissa. Viininpunainen taas on hillitty ja arvokkuutta huokuva väri, joka sopii isoihinkin pintoihin.

Violetti

Luovuus, viisaus, henkisyys

Violetti yhdistetään kuninkaallisuuteen, viisauteen ja kunnioitukseen. Väri vaikuttaa aivojen ongelmanratkaisukykyyn ja ruokkii luovuutta.

Viestinnässä sitä käytetään usein kauneustuotteissa ja kosmetiikassa, mutta se sopii hienosti myös itsensä kehittämisen ja kouluttamisen alalle.

Väri edustaa usein luovia, viisaita ja mielikuvituksellisia brändejä, tuotteita ja palveluita.

Mystinen, luova ja rauhoittava violetti näkyy tällä hetkellä voimakkaasti niin vaatteissa kuin sisustuksessa. Vaaleaa liilaa voi nähdä kodin seinäpinnoissa, huonekaluissa ja sisustustekstiileissä. Vaatteissa on nähtävissä niin tummanpuhuvaa violettia kuin hyvin vaaleitakin violetin sävyjä.

Sininen

Luotettavuus, varmuus, suomalaisuus, ikuisuus, rauhallisuus

Sininen on turvallinen, harmoninen ja rauhoittava väri. Se on kaikkein laajimmin käytetty väri niin toimistojen sisustuksessa kuin viestinnässäkin. Sininen viittaa brändin luotettavuuteen, pysyvyyteen sekä suomalaisille usein myös kotimaisuuteen.

Sinisen sävyjä on yli sata, joista voimakkain on sähkönsininen ja lempein taivaansininen. Sininen ilmentää arvoja, jotka ovat lähellä suomalaisten sydäntä: Luottamusta, turvallisuutta ja rauhallisuutta. Se ei tee itseään liian tykö, mutta huokuu olemassaolollaan varmuutta ja rauhaa, jota olemme tottuneet arvostamaan.

Sinisen järven ja taivaan edessä tuntee voivansa elää ja hengittää vapaasti.

Vihreä

Rauhallisuus, terveellisyys, ekologisuus, vauraus, hedelmällisyys

Vihreä on helposti lähestyttävä ja rauhoittava väri. Vihreä yhdistetään hedelmällisyyteen ja vaurauteen ja sitä näkee käytettävän luonnonläheisten ja kasvuhaluisten brändien viestinnässä.

Vihreää voidaan käyttää myös negatiivisessa merkityksessä viestimään kateutta ja ahneutta. Useimmiten se kuitenkin esiintyy positiivisessa valossa kasvun ja raikkauden symbolina. Onpa sillä sanottu olevan mieltä hoitaviakin vaikutuksia.

Luonnon vihreyden keskellä moni kokee voivansa palautua ja elpyä stressistä. Rauhallisuutta, kasvua edistävää ja ylläpitävää merkitystä tuodaankin vihreän kautta myös viestintään.

Metsän tai viileä mintunvihreä vievät sävymaailmaa harmonisempaan ja positiivisempaan suuntaan. Viherseinät tuovat toimistoihin ja yleisiin tiloihin rauhaa ja levollisuutta, samasta syystä vihreää käytetään sairaaloissa.



Graafisessa ohjeistossa määritellään yrityksen värimaailma ja annetaan ohjeet niiden käyttöön.
Kuvassa sivu Cuvion suunnittelmasta Tilawisen graafisesta ohjeistosta.

Värien käyttö brändiviestinnässä

Brändien väripaletit eivät ainoastaan erota yrityksenne brändiä kilpailijoista, vaan myös välittävät brändin arvoja ja persoonallisuutta. Jotta värimaailman voi valita, tulee brändin ytimen olla kirkas. Kun tiedätte täsmälleen, mikä on arvolupauksenne ja mikä on brändinne persoona, on helpompi luoda ilme ja värimaailma, jolla tavoite saavutetaan.

Mikäli kaipaatte apua brändin ytimen kirkastamiseen, lue blogi brändistrategiasta

Yhtenäisyys värien käytössä saavutetaan selkeän ja johdonmukaisen värinkäytön tuloksena. Perusteellisessa graafisessa ohjeistossa luodaan pohja sille, miltä yrityksenne ilme näyttää kaikissa kanavissa ja kohtaamistilanteissa. Värikoodit auttavat luomaan monikanavaisessa viestinnässä täsmälleen oikeat värit kaikkialle.

Jos kaipaatte apua yritysilmeen suunnitteluun tai selkeän graafisen ohjeiston luomiseen autamme mielellämme!

Heräsikö ajatuksia tai kysymyksiä?
Lähetä viestiä tai soita niin jutellaan lisää!

Kiitos viestistäsi. Se on lähetetty.
Tapahtui virhe, kun viestiäsi yritettiin lähettää. Ole hyvä ja yritä myöhemmin uudelleen.

Voit myös lähettää sähköpostia

tiia-leena@cuvio.fi

tai soittaa

0407338622