Mitä tapahtui kun brändi sisuuntui?

Olipa kerran brändi, joka eleli onnellista elämää ihmisten keskuudessa. Se keskusteli ahkerasti sosiaalisessa mediassa ja oli mukana monissa tapahtumissa tapaamassa kavereitaan ja sille tärkeitä ihmisiä. Suosio oli hyvä ja ympärillä oli paljon positiivista energiaa. Sen palveluilla oli kysyntää ja sitä kautta se kukoisti.

Brändi tiesi, mihin se oli matkalla. Se ymmärsi voimansa sekä tärkeimmän tehtävänsä ihmisten auttamiseksi. Arvot se eli todeksi paitsi ilmeen välityksellä, myös sen kautta, miten se puhui, palveli ja viesti kanssakulkijoilleen. Merkityksellisyys motivoi ja elämä tuntui helpolta.

Ihmiset rakastivat sitä!

Sitten aurinko meni pilveen, satoi ennen näkemättömän suuria rakeita, vettä ja lunta – yhtäaikaa. Ja kun sateista oli selvitty tuli kuivuus, joka uhkasi näännyttää kaiken elollisen.

Brändi meni muiden kaltaisensa kanssa piiloon odottamaan, että olosuhteet paranisivat. Kuumuuden ja kuivuuden hellitettyä tuli kylmyys, ja brändi meni yhä syvemmäs piiloon – laittoipa vielä paksun talvitakin päälleen ja pipon päähänsä.

Nyt siitä näkyi enää hiustupsu, josta sitä oli vaikea tunnistaa. Tutut ihmiset kävelivät sen ohi.

Kylmyys ei hellittänyt. Brändi oli yksin ja odotti. Mutta käännettä parempaan ei tapahtunut. Kun se raotti pipoaan, se näki, että osa brändeistä oli vielä tiukemmin suojassa kuin se. Mutta sitten se huomasi myös, että muutama harva ei ollutkaan piilossa. Päinvastoin, ne esiintyivät rohkeina ja innostuneina ihmisille ja niillä oli jopa aiempaa helpompi saada ympärilleen kiinnostuneita ihmisiä.

Brändi huomasi tehneensä virheen. Se mietti kaihoisasti suosionsa päiviä. Sitä masensi ja sen teki mieli luovuttaa. Mutta sitten se lopulta turhautui ja nousi ylös. Jos jään tähän, minut unohdetaan lopuksi ikää, se ajatteli.

Brändi sisuuntui. Tilanne ei voinut jatkua samanlaisena. Nyt täytyy tehdä jotain!

Mitä sitten tapahtui?

Brändi laati tukijoidensa kanssa suunnitelman siitä, kuinka se voisi auttaa edelleen ihmisiä – nyt vain uusien olosuhteiden keskellä ja jopa aiempaa paremmin. Se kirkasti uudelleen arvonsa, tavoitteensa ja arvolupauksensa.

Se mietti, miten se voisi edelleen luoda arvoa ja hyötyä vahvuuksiensa avulla. Entä jos se voisikin auttaa ihmisiä jopa aiempaa paremmin? Brändi istui alas ja teki toimintasuunnitelman, jossa se huomasi, että isonkin tavoitteen voi saavuttaa ottamalla askeleen sitä kohti – päivän kerrallaan.

Kului päiviä ja viikkoja. Brändin posket olivat saaneet taas innostuksen punansa takaisin ja sen ympärillä oli taas vanhoja tuttuja, mutta myös uusia ihmisiä, joita se auttoi ja koki elämänsä merkitykselliseksi.

Olosuhteet eivät olleet sen helpommat, kylmyys ei ollut kadonnut, mutta sisäinen palo teki päivistä lämpimiä ja innostavia.

Mikä tarinan opetus on?

Elämme aikoja, jolloin talouden laskusuhdanne voi tuntua uhkaavalta ja moni yritys saattaa harkita kustannusten leikkaamista eri osa-alueilla. Tämä voi johtaa kiusaukseen supistaa markkinointibudjettia tai jopa lopettaa markkinointitoimenpiteet kokonaan.

Kuitenkin on tärkeää ymmärtää, miksi markkinointiviestintään kannattaa satsata myös laskusuhdanteessa, ja miksi se voi olla ratkaisevan tärkeää yrityksen menestykselle.

Tässä vinkit brändisisun palauttamiseen ja sitä kautta brändin kasvuun:

1.    Pidä brändi esillä

Laskusuhdanteen aikana monilla yrityksillä on taipumus vetäytyä ja vähentää näkyvyyttään markkinoilla. Tämä voi kuitenkin johtaa siihen, että brändi unohtuu asiakkaiden mielessä, ja kun talous elpyy, kilpailu saattaa olla jo kovempaa. Satsaamalla markkinointiviestintään varmistetaan, että brändi pysyy asiakkaiden tietoisuudessa ja mielissä myös vaikeina aikoina.

2.    Säilytä kilpailuetusi

Laskusuhdanteessa kilpailu tiivistyy, kun yritykset kamppailevat samoista asiakkaista ja resursseista. Hyvin suunniteltu markkinointiviestintä voi auttaa yritystä erottumaan kilpailijoistaan ja tarjoamaan asiakkaille jotain arvokasta ja houkuttelevaa.

3.     Pidä yllä asiakassuhteitasi

Markkinointiviestintä ei rajoitu vain uusien asiakkaiden houkuttelemiseen, vaan se on myös tärkeää nykyisten asiakkaiden sitouttamisessa. Asiakkaiden tyytyväisyys ja uskollisuus voidaan vahvistaa säännöllisellä ja laadukkaalla viestinnällä, mikä voi auttaa säilyttämään liiketoimintaa vaikeina aikoina.

4.    Näe mahdollisuus kasvuun

Laskusuhdanteen aikana saattaa avautua mahdollisuuksia laajentua tai ottaa uusia markkinoita haltuun. Hyvin kohdistettu markkinointiviestintä voi auttaa yritystä tunnistamaan nämä mahdollisuudet ja hyödyntämään niitä tehokkaasti.

5.    Tavoittele menestystä pidemmällä aikavälillä

Markkinointiviestintään satsaaminen ei ole vain lyhyen aikavälin investointi. Se voi auttaa rakentamaan vahvempaa brändiä ja luomaan pitkäaikaista menestystä, joka ulottuu laskusuhdanteiden yli. 

Yhteenvetona voidaan todeta, että markkinointiviestintään satsaaminen laskusuhdanteessa on investointi tulevaisuuteen. Se auttaa yritystä säilyttämään kilpailukykynsä, kasvattamaan brändiään ja hyödyntämään mahdollisuuksia, jotka voivat avautua vaikeina aikoina.

Vaikka kustannusten leikkaaminen voi näyttää houkuttelevalta hetkellisesti, pitkällä tähtäimellä markkinointiviestintä voi olla ratkaisevan tärkeää yrityksen menestykselle ja selviytymiselle haastavissa taloudellisissa olosuhteissa.

Kaipaatteko apua?

Brändi on maine tai ihmisen kokemus yrityksestänne. Maineen rakennusaineet ovat tai niiden pitäisi olla aina yrityksen omissa käsissä. Kuinka ylläpidätte positiivista ja totuudenmukaista mielikuvaa yrityksestänne? Millä tavoin viestitte vahvuuksistanne ja kuinka lunastatte lupauksenne?

Vahvan brändin tunnistaa siitä, että kaikki viestintä kumpuaa arvolupauksesta ja on yhtenäistä. Siitä kerrotaan lisää brändistrategiasta kertovassa blogissa.

Jos haluat toimia rohkean brändin tavoin, mutta kaipaat apua sen kirkastamiseen ja siitä viestimiseen, ota rohkeasti yhteyttä! Autamme mielellämme niin brändin strategian kirkastamisessa, katseen kestävän ilmeen suunnittelussa kuin päivittäisessä viestinnässäkin!

Ota yhteys!

Tiia-Leena Haataja

AD, brändistrategi ja markkinointialan yrittäjä,
jonka intohimona on suunnitella kokonaisvaltaista brändiviestintää
juuresta latvaan.

 

 

 

 

 

 

Heräsikö ajatuksia tai kysymyksiä?
Lähetä viestiä tai soita niin jutellaan lisää!

Kiitos viestistäsi. Se on lähetetty.
Tapahtui virhe, kun viestiäsi yritettiin lähettää. Ole hyvä ja yritä myöhemmin uudelleen.

Voit myös lähettää sähköpostia

tiia-leena@cuvio.fi

tai soittaa

0407338622